Krajský úřad Středočeského kraje
Odbor životního prostředí a zemědělství
Zborovská 11
150 21 Praha 5
Ve Všestarech dne 15.9.2022
Ke sp.zn.: SZ_101549/2022/KUSK/3
K č.j.: 103464/2022/KUSK,
Věc: Vyjádření dotčené veřejnosti k oznámení o zahájení zjišťovacího řízení záměru „Sanace a rekultivace kamenolomu Všestary“ v k.ú. Všestary u Říčan, v k.ú. Klokočná
Dne 18.8.2022 zveřejnil Krajský úřad Středočeského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, Informaci týkající se Oznámení o zahájení zjišťovacího řízení záměru „Sanace a rekultivace kamenolomu Všestary“ v k.ú. Všestary u Říčan, v k.ú. Klokočná (dále jen „Oznámení“), ve kterém s odvoláním na ustanovení § 6 odst. 6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v platném znění, (dále jen „Zákon“) může veřejnost a dotčená veřejnost zaslat k tomuto Oznámení své písemné vyjádření.
Obec Všestary zveřejnila shora uvedené Oznámení dne 19.8.2022.
My, níže podepsaní občané Všestar se cítíme být záměrem přímo dotčeni na svých právech a s ohledem na ustanovení § 3 písm. i) Zákona, se proto považujeme za dotčenou veřejnost. Pokud však správní orgán shledá, že dotčenou veřejností nejsme, vystupujeme v tomto podání jako veřejnost ve smyslu § 3 písm. i) Zákona. Jako dotčená veřejnost (či veřejnost) podáváme tímto, v zákonné lhůtě, své písemné vyjádření k Oznámení záměru, neboť máme za to, že záměr „Sanace a rekultivace kamenolomu Všestary“ v k.ú. Všestary u Říčan, v k.ú. Klokočná“, (dále jen „Záměr“) nebyl dostatečným způsobem v Oznámení záměru předloženém oznamovatelem, posouzen, a je nutné jej posoudit dle Zákona v kompletním procesu EIA a to z následujících důvodů:
1) Oznamovatel Záměru zcela opomíjí tu skutečnost, že Plán rekultivace a Sanace není prvním Plánem, jenž byl v rámci původní sanace a rekultivace kamenolomu zpracován. V původním plánu rekultivace a sanace se počítalo s úpravou a následným celkovým zatopením kamenolomu (nikoliv zavážkou). S touto variantou však Oznámení Záměru vůbec nepočítá a není uvedena ani v Přehledu variant (zde se hovoří pouze o nulové variantě a variantě projektové). Máme tedy za to, že Oznámení záměru nebylo řádně zdůvodněno a nejsou zde uvedeny a zohledněny všechny varianty a jejich dopady na životní prostředí. V tomto směru je tedy Oznámení záměru neúplné a nelze na základě neúplného Oznámení záměru řádně posoudit jeho vliv na životní prostředí.
2) Oznámení Záměru počítá se zavážkou materiálu na období 8 let (viz strana 23). Podkladem pro toto stanovené období je soukromoprávní nájemní (či pachtovní) smlouva uzavřená dne 22.12.2021 s obcí Všestary (viz strana 22). Tato soukromoprávní smlouva však nemůže být podkladem pro veřejnoprávní rozhodnutí týkající se stanovení doby zavážky kamenolomu. Oznamovatel navíc počítá s tímto obdobím i přesto, že dosud platné Rozhodnutí OBÚ Praha ze dne 19.1.2021 (čj.: SBS 13027/2019/OBÚ-02/22) počítá s maximální 5letou lhůtou zavážky (viz strana 22). Podkladem pro Oznámení Záměru nebyla žádná změna shora uvedeného Rozhodnutí, ve kterém by OBÚ Praha stanovilo delší lhůtu zavážky. Máme tedy za to, že Oznámení Záměru je v tomto směru nepřezkoumatelné a nemůže sloužit jako podklad pro vydání jakéhokoliv rozhodnutí, neboť se zde počítá s obdobím zavážky, která nebyla povolena OBÚ Praha.
3) V oznámení záměru nejsou objektivně zapracována všechna kritéria. Jde hlavně o nároky na dopravní infrastrukturu a s tím související vlivy na veřejné zdraví. Na str. 9 Oznámení je uvedeno cit.: „Záměr je poměrně dobře komunikačně dostupný. Při západním okraji ložiska probíhá silnice III. třídy Všestary – Mnichovice. Asi 2 km (vzdušnou čarou) na jihozápad o záměru probíhá dálnice D1 Praha – Brno. Napojení na dálnici je možné jednak přes Mnichovice a jednak přes Všestary a Stránčice (u Všechrom). Ačkoliv se zde počítá s napojením na dálnici přes Všestary – směr na Strančice, tj. s využitím silnice III/1015 (ulice Strančická ze Všestar do Strančic), není v Oznámení, včetně Akustické studie a Dopravního průzkumu tato část vůbec zahrnuta do posuzovaného území (viz např. strana 16 Akustické studie). Tato část dopravního napojení však má pro celkový záměr zcela zásadní význam a to z následujících důvodů:
a) Silnice III/1015 (ulice Strančická) není uzpůsobena pro dopravu velkých nákladních vozidel s průměrnou nosností 28 t. V některých místech (pro přehlednost znázorněno v mapce-viz příloha č. 1) její šířka znemožňuje současný průjezd velkého nákladního automobilu a např. autobusu, některé další úseky jsou rovněž nevyhovující
b) Na silnici III/1015 (ulice Strančická) v intravilánu obce Všestary není dostatečně zajištěna bezpečnost chodců – nejsou zajištěné bezpečné přechody pro chodce, stávající chodníky jsou úzké, v určitých místech nejsou chodníky bezpečně oddělené od silnice výškově a v úseku cca 250 metrů chodníky zcela chybí. Jedná se přitom o důležitou spojnici obce Všestary pro pěší na železniční stanici Strančice.
c) Není možné využít druhou uvažující variantu dojezdu velkých nákladních automobilů z dálnice D1, neboť ve směru Všestary – Světice je průjezd nákladných automobilu omezen tonáží 12 t. Navíc první křižovatka ve Světicích (směr Všechromy) znemožňuje otočení velkého nákladního automobilu směrem do Všechrom (z důvodu umístění přechodu pro chodce s „ostrůvkem“).
d) Akustická studie zhodnotila hlukovou studii (ve směru Všestary) pouze u 3 RD (viz strana 23 Akustické studie). Zcela však opomněla zhodnotit hlukovou studii u RD, které v ulici Strančická přímo sousedí s touto silnicí (zejména se jedná o RD č.p. 63, č. p. 7, č.p. 38, č.p. 6, č.p. 11, č.p. 98, a další RD v ulici Strančická ).
e) Silnice III/1015 (ulice Strančická), stejně jako silnice III/1012 (ulice Mnichovická a Říčanská) budou v intravilánu obce Všestary v nejbližších letech komplexně rekonstruovány, přičemž stavební povolení pro projekt „Rekonstrukce Říčanská – Mnichovická“ -tj pro silnici III/1012 v intravilánu obce Všestary již bylo vydáno. Po dobu celkové rekonstrukce nebude tedy možné tyto silnice využívat. Oznámení Záměru však s jinou dopravní variantou neuvažuje, ačkoliv zpracovateli tato skutečnost musela být známa.
Je tedy evidentní, že Oznámení záměru je s ohledem na výše uvedené neúplné, a tudíž není dostatečným podkladem pro relevantní posouzení vlivů na životní prostředí.
4) V Oznámení je uvedeno, že doprava těžkými nákladními auty bude navýšena o 34 nákladních aut denně s tím, že tento nárůst dopravy nemá zásadní význam pro posuzování vlivů na životní prostředí. Podkladem pro tento závěr byl vlastní dopravní průzkum učiněný na komunikaci III/1012. Průzkum byl učiněn ve dnech 4. a 6.5. 2022 (tedy ve středu a v pátek v období, kdy je 1. 5. a 8.5. státní svátek). Do výsledků sčítání dopravy byla zahrnuta všechna vozidla, např. lehká nákladní vozidla do 3,5 t, i osobní a dodávková vozidla. Na druhou stranu se do tzv. TN a TNP uváděla vozidla nad 10t. Dopravní průzkum však už neuvádí, kolik těžkých nákladních vozidel o průměrné tonáži 28 t za posuzované období projelo na komunikaci III/1012. Dopravní průzkum rovněž neučinil sčítání dopravy v ulici Strančická, ačkoliv zde má dopravní zátěž zcela zásadní význam. Dopravní průzkum tedy není dostatečným podkladem pro relevantní posouzení vlivů zátěže dopravy – těžkých nákladních vozidel o průměru tonáže 28 t na životní prostředí.
5) V záměru se dále uvádí, že v rámci plánu Sanace a rekultivace lomu Všestary bude umožněna i dočasná deponie materiálu. V žádných podkladech ale není přesně specifikováno, jaký objem materiálu bude v rámci dočasné deponie navážen a odvážen. Veškeré propočty dopravní zátěže i hlukové studie atd. vychází pouze z předpokládaného objemu naváženého materiálu pro trvalé zavážení lomu. Ve skutečnosti ale může být objem dopravy násobně vyšší z důvodu navážení a odvážení materiálu z dočasné deponie. Ve studiích není uveden ani předpokládaný rozsah dočasně deponovaného materiálu a proto považujeme studii za neúplnou.
Závěrem je nutné zmínit, že za uvažovaných 8 let provozu skládky odpadů půjde minimálně o průjezd 8 840 těžkých nákladních aut za rok a o průjezd minimálně 70 720 vozidel za celé uvažované období. Pro obyvatele obce Všestary to znamená zvýšení intenzity dopravy, hluku, vibrací a znečištění ovzduší. Oznámení by proto mělo být doplněno o vyhodnocení vlivu nákladní dopravy přes obec Všestary (směr Strančice) v souvislosti s dovozem odpadů na skládku v lomu Všestary a rovněž by mělo počítat s variantou navýšení dopravy ze směru Mnichovic pro případ uzavření silnice III/1012 z důvodu její rekonstrukce v obci Všestary (stejně tak ulice Strančická). Dopravní zátěž ve směru z D1 na Mnichovice by pak byla v daném čase rekonstrukce enormní, s čímž Oznámení záměru vůbec nepočítá.
Ze všech shora uvedených důvodů jsme tedy přesvědčeni, že pro obyvatele obce Všestary takto nastavený Záměr má zcela zásadní vliv na životní prostředí, kdy dojde k enormnímu zvýšení intenzity dopravy, hluku, vibrací a znečištění ovzduší. Oznámení záměru by proto mělo být doplněno tak, jak je požadováno výše a záměr by měl být posouzen v rámci kompletního procesu EIA.
Za dotčenou veřejnost: